Our Anniversary

Our Anniversary
Memaparkan catatan dengan label Rawatan Islam. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Rawatan Islam. Papar semua catatan

Jumaat, 18 Mei 2012

I'm back! .. for a while...

Dekat sebulan menyepikan diri dari blogging... Bukan merajuk or depressed... cuma xde idea nak tulis ape dah psl TTC...

2-3 hari ni.. lepas dpt beberapa input psl TTC and rawatan alternatif... aku ngan asben dah buat strategi baru utk TTC... dan salah satu alternatif tu mungkin boleh menyebabkan blog ni terbiar jadi semak tanpa update... ehehehe....

  1. Mungkin kitorang akan pegi rawatan alternatif plak sambil jumpe asyraf muslim jumpe Ustaz Lokman di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah . Ada member cite yg opismate dia 4x gugur ... lps tu jumpe ustaz, ustaz diagnosed laki dia ade saka/mahkluk halus yg kacau kandungan tu.. lepas berubat, wife tu pregnant... Maybe utk condition kitorang yg "unknown caused of infertility" ni, boleh cuba buat "alternative checkup" plak lepas "medical checkup" tunjuk yg ktorang ni normal... Who knows... tok nenek ktorang dulu ada bela saka ke.. Huuhuhuhu...
  2. Asben ada dgr dlm radio IKIM... ade la doktor ni ckp ... utk org2 yg x-diketahui-hujung-pangkal-nape-tak-pregnant2-ni, kemungkinan puncanya adalah "STRESS"... Doc ckp...
  • kalau nak tau stress ke tak... ce tgk time kite tgh "bersama"... ada tak masa tu kite asik buat posisi yg "recommended" utk make babies shj (cth: doggie style, tinggikan punggung pas bersama, angkat kaki pas bersama.. etc) ... ada jadual utk "bersama" ikut time kite ovulate... Bila pikir2 balik... aah la... semua yg doc ckp tu mmg ktorang buat ... hehehe....
  • Then doc ckp lg, mostly couples yg amik anak angkat, lps tu most probably akan dpt anak sendiri sbb dh tak stress sgt nak anak sendiri sbb dah ade anak angkat.. (byk betoi sbbnye)... So kitorang ada terpk gak nak amik anak angkat.. tp asben ckp tunggu dulu.....
  • Lastly, doc ckp .... OBESITI adalah punca infertility.. huhuhu... mak aku (Ex-nurse) pon dah ckp gitu.. adik aku (doktor) pon ckp mcm tu... aku je in denial sbb asik pegang pada statement "ala... org gemuks pon pregnant gak ape.." 

So, kesimpulannya.... ada beberapa actions yg akan kitorang amik ...

  1. Kuruskan badan smp capai BMI
  2. Stop medical treatment / sambung IUI bila dah capai BMI yg sepatutnya.. (kemungkinan thn dpn la kot kurus...huhu) Aritu ade call LPPKN utk 2nd IUI.. Doc plak tak available.. so menguatkan lagi teori kitorang utk meng-on-hold treatment... 
  3. Sambil2 tu, cekidaut rawatan alternatif incase ada makhluk2 yg tak dijemput ni mendampingi ktorang
  4. Tamo lagi pk pasal anak... Redha je dgn kehidupan yg ada sekarang ni... focus on living a healthy lifestyle.. Enjoy kehidupan berdua... kumpul duit utk jln2 & umrah... sedekah byk2 ... focus utk menambah bekalan utk akhirat (asik melabur unit trust,asb je kan.. ni melabur utk akhirat la pulak...)
So kemungkinan, blog ni akan terbiar... ataupun akan diupdate dgn cerita yg takde kaitan ngan TTC... hehehe.. Apepon, utk kawan2 yg still TTC, teruskan usaha + doa... ktorang sentiasa doakan yg terbaik utk korang... Doakan yg sama utk kitorang gak!! Jgn STRESS tau :)

Sabtu, 11 Februari 2012

Susu Kambing Kurma 1 mamak!

yesssss berjaye minum 1 cawan susu kambing kurma hari ni.... yg pasti bkn karihome brand hahaha. kenangan susu kambing karihome sudah dilupekan setelah minum susu kambing hi-goat yeahhh. higoat xdela bau sgt.. lg2 lps campor kurma... thnx kps ttcian yg share tips ni... i lap u all! :)

Rabu, 1 Februari 2012

Kurma Susu Kambing Blended

Pergh.. rasa nye adalah "terbaeeekkkk" wok. Alkisah, pegi Cold Storage. Jalan2 terjumpe susu tepung kambing Karihome.. belasah je la beli. Kat rumah mmg tetiap hari minum susu lowfat HL tu.. so bajet susu kambing ni takde hal la.. kijap aje licin... (pengajaran: jgn over confident!)

Nak dijadikan cite.. first day try minum tak jalan sbb bau susu kambing tu gile kuat.. dah la letak 3 scoop susu tepung kambing+kurma 7 biji+air 1 cawan.. asben je yg minum .. tu pon stengah je..

Hari ni try lagi skali.. tapi kurangkan jadi 1 scoop je + air jadi 1/2 cawan + 7 biji kurma. Asben berjaya menghabiskan 1 cawan... aku plak tutup hidung baru leh minum (bukak hidung lepas 1 minit minum ok.. sbb still bau kalau lps habis minum terus bukak)... hahaha... tapi tak habis.. tak daya den nak abiskan..

xpe.. esok cuba lagi.. esok kurangkan lagi air... senang skit nak abiskan...hahaha (tapi lagi pekat la jawabnye..erkkk) chaiyo! chaiyo tekakku!

p/s: smp sekarang ter"ngiang"2 bau susu tu.. huhuhu

Jumaat, 27 Januari 2012

Kurma dan Susu Kambing

Berkat menggoogle, terjumpa website ni.. rasenye ni la tips yg mama kate ade kuar kat Tanyalah Ustaz haritu... Cekidaut!

Petua ini diambil dari rancangan Tanyalah Ustaz,

Ambil segengam buah tamar atau kurma, segengam suami, segengam isteri. Kemudian dicampurkan dengan susu kambing dan anda kisar sehingga hancur. Susu kambing boleh jadi susu segar atau susu kambing yang biasa boleh didapati di pasaraya. Minumlah sekali seorang satu gelas di waktu pagi. Jika boleh, baca ayat berikut:

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..." (Surah Maryam ayat 4-5) 

Kemudian, amalkan minum susu kambing setiap pagi buat pasangan suami isteri. Pantangnya pula ialah jangan makan atau minum benda berasid contohnya limau, benda-benda yang masam, dan makanan seperti tomyam perlulah dielakkan. Makanan-makanan ini akan membuatkan sel telur sukar melekat pada rahim.

InsyaAllah, menurut ustaz yang memberikan petua ini, dalam masa setahun akan dapat hasilnya.

Tips Ayat Quran utk dapat anak - Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah

Byk la pulok entry malam ni.. ni la namenye "tgh rajin".. ekeke

Tq kpd Puan D yg sudi berkongsi tips hasil rawatannya dgn Tn Hj Lokman kat Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah (yg ade Ashraf Muslim tu... heheh). FYI, setelah di "scan secara batin" oleh Tn Hj Lokman, didapati member aku ni Puan D alhamdulillah sihat. Jadi, Tn Hj bagi ayat2 utk amalan spt berikut:
  1. Siang kene bace surah an-nahl ayat 51-64‬. bace 3 kali.. tak kire bile2 asalkan dpt 3 kali bace
  2. Malam bace surah maryam ayat 31-48 pon bace 3 kali jugak...
Ayat ni mungkin tak applicable buat rakan2 yg ade problem lain. So, utk lebey efektif, bley la jumpe Ashraf Muslim Tn.Hj Lokman ni ye (untung2 dpt appointment ngan Ashraf.. haha) utk di scan terlebih dahulu bagi mengetahui ape penyakitnya. Pada sesapa yg dah penah check up dan didapati normal, bole la try amalan di atas.

APe pon yg penting....yakin dgn ayat ni & yakin dgn kuasa Allah.. jgn buruk sangka dgn Allah ok girls... :) selamat beramal!

Tips dapat anak Semanis Kurma-Bahagiakah Tanpa Zuriat

Sambil mendengar dan menengok youtube semanis kurma, tangan ligat menyalin tips2 yg ustaz syed & ustazah bahiyah bagi. Antara yg sempat disalin utk diamalkan:

Ustaz Syed:
  1. Surah Al-Imran, ayat 38
  2. Surah Maryam, ayat 4-6
  3. Sunah Nabi: Banyakkan Istigfar & Sedekah
Ustazah Bahiyah:
  1. Minum air suam campur madu
  2. Sedekah di hari Jumaat
  3. Doa Nabi Zakaria (Surah Al-Imran, ayat 38 tu kot)
  4. Surah Al-Waqiah - lepas Subuh
  5. Surah Al-Mulk - lepas Maghrib
  6. Sedekah pada bayi baru lahir
  7. Surah Al-Anbiya', ayat 89
  8. Surah Maryam, ayat 5 & 10
  9. Surah As-Saffat, ayat 100
Apepon, kita kene yakin dgn doa2 ni. Ustaz Syed ckp yg penting roh doa yg kita baca. Mcm mana Nabi Zakaria merintih memohon kpd Allah utk dptkan anak, mcm tula kite kene merintih dgn Allah utk dptkan zuriat kita. Nabi pon merintih kot... kita yg tahap2 iman saiz semut ni berdoa mcm bullet train (termasuk diri ku ini... hihi)

Marilah kita sama2 pertingkatkan kualiti doa kita... Selamat beramal!  :)