2-3 hari ni.. lepas dpt beberapa input psl TTC and rawatan alternatif... aku ngan asben dah buat strategi baru utk TTC... dan salah satu alternatif tu mungkin boleh menyebabkan blog ni terbiar jadi semak tanpa update... ehehehe....
- Mungkin kitorang akan pegi rawatan alternatif plak
sambil jumpe asyraf muslimjumpe Ustaz Lokman di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah . Ada member cite yg opismate dia 4x gugur ... lps tu jumpe ustaz, ustaz diagnosed laki dia ade saka/mahkluk halus yg kacau kandungan tu.. lepas berubat, wife tu pregnant... Maybe utk condition kitorang yg "unknown caused of infertility" ni, boleh cuba buat "alternative checkup" plak lepas "medical checkup" tunjuk yg ktorang ni normal... Who knows... tok nenek ktorang dulu ada bela saka ke.. Huuhuhuhu... - Asben ada dgr dlm radio IKIM... ade la doktor ni ckp ... utk org2 yg x-diketahui-hujung-pangkal-nape-tak-pregnant2-ni, kemungkinan puncanya adalah "STRESS"... Doc ckp...
- kalau nak tau stress ke tak... ce tgk time kite tgh "bersama"... ada tak masa tu kite asik buat posisi yg "recommended" utk make babies shj (cth: doggie style, tinggikan punggung pas bersama, angkat kaki pas bersama.. etc) ... ada jadual utk "bersama" ikut time kite ovulate... Bila pikir2 balik... aah la... semua yg doc ckp tu mmg ktorang buat ... hehehe....
- Then doc ckp lg, mostly couples yg amik anak angkat, lps tu most probably akan dpt anak sendiri sbb dh tak stress sgt nak anak sendiri sbb dah ade anak angkat.. (byk betoi sbbnye)... So kitorang ada terpk gak nak amik anak angkat.. tp asben ckp tunggu dulu.....
- Lastly, doc ckp .... OBESITI adalah punca infertility.. huhuhu... mak aku (Ex-nurse) pon dah ckp gitu.. adik aku (doktor) pon ckp mcm tu... aku je in denial sbb asik pegang pada statement "ala... org gemuks pon pregnant gak ape.."
So, kesimpulannya.... ada beberapa actions yg akan kitorang amik ...
- Kuruskan badan smp capai BMI
- Stop medical treatment / sambung IUI bila dah capai BMI yg sepatutnya.. (kemungkinan thn dpn la kot kurus...huhu) Aritu ade call LPPKN utk 2nd IUI.. Doc plak tak available.. so menguatkan lagi teori kitorang utk meng-on-hold treatment...
- Sambil2 tu, cekidaut rawatan alternatif incase ada makhluk2 yg tak dijemput ni mendampingi ktorang
- Tamo lagi pk pasal anak... Redha je dgn kehidupan yg ada sekarang ni... focus on living a healthy lifestyle.. Enjoy kehidupan berdua... kumpul duit utk jln2 & umrah... sedekah byk2 ... focus utk menambah bekalan utk akhirat (asik melabur unit trust,asb je kan.. ni melabur utk akhirat la pulak...)
