Kesimpulannya, aktiviti kat bawah ni di buat secara konsisten dalam masa 5 bulan sebelum disahkan pregnant pada bulan April 2014. 4 tahun lepas, ada gak buat aktiviti kat bawah ni tapi tak konsisten. Mungkin boleh jadi aktiviti sebagai asbab utk pregnant atau mungkin tak menyumbang langsung. Mungkin kebetulan... Apapon, semua atas kuasa Allah. Kita hanya boleh berusaha... Allah je yg tau bila masa terbaik utk makbulkan doa kite. Kadang2 ape yg kite mintak tu tak baik utk kita pada masa kite mintak tu. Selalu terpikir, andai kate aku pregnant time BP tinggi aritu, mesti byk komplikasi during pregnancy mcm darah tinggi. Darah tinggi boleh effect kandungan dan mungkin boleh menyebabkan keguguran.
Jangan buruk sangka dgn Allah. Aku paham.. at 1 stage kita akan selalu tertanya... apa salah kite? apa lg yg kite effort yg kite nak kene buat? kenapa doa kite tak terjawab? Aku rasa bile kite dah smp stage tu, kite kene letak diri kita dlm satu mode redha dimana kita accept apa yg ada sekarang. Kita renung balik diri kita... berapa byk nikmat Allah bagi kat kita... Nikmat ada suami, nikmat ada keje, nikmat boleh makan, nikmat boleh bernafas... etc. Kita try compare dgn org yg kurang bernasib baik dari kita baru kita rasa syukur sgt2 dgn apa yg kita ada. I've been there and done that... 5 bulan sebelum pregnant tu, aku berada dlm redha state... Divert attention daripada TTC kepada nak jage kesihatan dan kuruskan badan..di samping repair hubungan dgn Allah...
OK. So aktivitinya adalah:
1. Urut bulan Jan 2014 dengan Mak Yong. (1 time only)
2. Jaga Pemakanan seimbang. Makan makanan yg natural dan cuba elakkan processed food.
3. Eksesais regularly. Di samping utk menjaga kesihatan, Eksesais boleh mengeluarkan hormon gembira daripada badan. Ni yg menyebabkan stress berkurangan.
4. Tingkatkan ibadah utk dekatkan diri dgn Allah. Ini pon boleh mengurangkan stress.
5. Divert atttention hidup. Cari aktiviti baru dgn suami. Explore benda2 yg korang tak penah buat lagi.
Lepas ni, soalan cepumas akan bertukar menjadi "Bila nak tambah lagi?".. huhu... mulut orang takkan boleh tutup.. and not within our control... jawab jela jawapan text book "Belum rezeki lagi" dan senyum dan tgk henpon layan wasap/utube hihihi
Kisah suka duka mendapatkan zuriat yang tak ternilai harganya...
Memaparkan catatan dengan label Penghilang Stress. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Penghilang Stress. Papar semua catatan
Selasa, 18 November 2014
Sabtu, 17 Mac 2012
New addition in the family
Presenting you..... MuMu!!! :)
Dah lama bercita-cita nak bela kucing.. mase duk ngan parents dulu, mama allergic ngan kucing .. so xleh la bela... Skang dh duk sendiri ngan asben, bley la buat sesuke hati... hehe... MuMu akan menjadi kucing pertama yg menginap di rumah ni.. Setakat ni bagi makan makanan kucing ngan susu kucing. Makan pon x byk. Maybe sbb penat kot cari mama dia selama ni.. sian MuMu...
Setakat ni MuMu ni manje btul.. asik nak meleset je dgn "mama" ngan "ayah" baru ... hehehe... lepas meleset.. tidoooo je... xpela MuMu... MuMu penat ek? Nanti mama bagi makan byk2 bior MuMu gemok skit.. baru la tak kene buli ngan anjing2 or kucing lain kat area rumah ni.... hahaha.. setakat ni tak kasi lagi MuMu main kat luar rumah.. duk dlm umah je... sok dh beso skit baru leh main kat luar...
Mama ngan ayah nak menumpang kasih ngan MuMu... sbb mama ngan ayah xde anak lain lagi... nanti minggu dpn mama ngan ayah nak buat adik utk MuMu ok..... insyaAllah... MuMu doakan utk mama ngan ayah tau..
p/s: org kate kalau kite bg binatang mkn, binatang tu doakan kite... mintak2 la MuMu doakan mama dpt baby ... aminn.... :)
Rabu, 21 September 2011
Penghilang Stress: Buat Karipap Rangup
Dikala malam kebosanan, borak2 dgn asben pasal cita2 nak buat karipap disebabkan ada lebihan daging cincang msk semalam... Asben mmg selalu tlg mak mertua buat karipap masa zaman meniaga dulu... Jadi, disbbkan HBO takde cite best... game bola pon takde.. maka kami pon sepakat-membawa-berkat utk buat karipap.. masa tu dh pukul 9:30pm... hehehe... selambe la kan... Google resipi karipap yg agak2 menarik dan simple... kami pon terus cuba....Asben tolong gentel kulit karipap... Hasilnya? Lihatlah.....hehe
Resipi boleh didapati di sini . Ais yg cair boleh ditambah selagi adunan tepung tak selembut adunan roti canai.. senang cite... selagi adunan tu rapuh, selagi tu la kene letak ais yg cair sikit demi sikit.. Kalau rapuh, susah nak kelim karipap tu...
Asben suke.. tp dia kate kurang lembut... so maybe kene lembutkan lagi skit adunan tu... :) baeklah tuan asben... kite cube lagi esok2 ye.. :)
Resipi boleh didapati di sini . Ais yg cair boleh ditambah selagi adunan tepung tak selembut adunan roti canai.. senang cite... selagi adunan tu rapuh, selagi tu la kene letak ais yg cair sikit demi sikit.. Kalau rapuh, susah nak kelim karipap tu...
Asben suke.. tp dia kate kurang lembut... so maybe kene lembutkan lagi skit adunan tu... :) baeklah tuan asben... kite cube lagi esok2 ye.. :)
Penghilang Stress: Buat Donut Lembut
Tapi berhati-hati ye.. makanan ini tidak berapa menyihatkan... sbb bergoreng... nanti nak try Donut Bakar plak... ape ropenye... bley la kurang kan minyak... huhu... (gula/lemak dlm coklat and gula tgh pk camne nak kurangkan.. hehe)
Resipi boleh didapati di sini . Tapi tak pakai telur dan gantikan susu pekat manis dengan susu low fat... Hasilnya masih sedap dan lembut... Ce try...
Penghilang Stress: Masak Grilled Beef Steak
Beef steak ni fail skit sbb ter-Well-Done- sgt... asben kate liat.. huhuhu..sowwii.. percubaan pertama gagal... Mungkin faktor aku tak pakai daging bhg batang pinang.. aku blasah je daging lebehan raya aritu... kuikuikui... pastu temperature oven pakai 210c selama 30 min... mungkin kene kurangkan temp dgn time lepas ni.. apepon inilah hasilnya...
Resipi boleh didapati di sini.. Tapi tak pakai minyak zaitun... Rasa still ok (tolak rasa daging terbako. hehe)
Sos utk beef steak ni buat lain skit... ikut request asben... Sos Honey Butter... asben kate sos PASS! hehe.. ok la... at least ade la yg menjadi...
Resipi Honey Butter senang je...
(Untuk 2 org)
1 sudu teh butter
1 sudu teh madu
1/4 cawan air
1/2 sudu teh jus lemon
1/2 sudu teh tepung jagung
Cara:
1. Cairkan butter .
2. Campur butter yg telah dicairkan bersama bahan2 lain. Kacau sehingga sebati.
Resipi boleh didapati di sini.. Tapi tak pakai minyak zaitun... Rasa still ok (tolak rasa daging terbako. hehe)
Sos utk beef steak ni buat lain skit... ikut request asben... Sos Honey Butter... asben kate sos PASS! hehe.. ok la... at least ade la yg menjadi...
Resipi Honey Butter senang je...
(Untuk 2 org)
1 sudu teh butter
1 sudu teh madu
1/4 cawan air
1/2 sudu teh jus lemon
1/2 sudu teh tepung jagung
Cara:
1. Cairkan butter .
2. Campur butter yg telah dicairkan bersama bahan2 lain. Kacau sehingga sebati.
Penghilang Stress: Masak Grilled Chicken Chop
Masyuk wa ckp lu... senang je nak masak makanan yg menyihatkan ni... Mula2 igt susah nau.. bila dah try, idokle payah bebeno... hehehe... jengjengjeng... inilah hasilnya...
Resipi boleh didapati di sini
Selamat menery.. hihihi
Resipi boleh didapati di sini
Selamat menery.. hihihi
Penghilang Stress-Masak Memasak yo..
Orang selalu tanya... apa hobi kau? Aku tak tau nak jawab apa... sbb aku rasa aku takde free time untuk ada hobi... Lately.. bila dh selalu kene 'tinggal' dgn asben (bkn tinggal sengaja... tinggal utk cari rejeki.. hehe) dan dah masuk rumah baru ... rasa bersemangat pulak untuk memasak.. tak kire la masak lauk pauk or pastri.. Rasa ada satu kepuasan bila berjaya memasak atau membaking dengan jayanya.. haha.. tambah2 kalau asben puji masakan sedap.... (walopon dlm hati rase takde la sodap sgt.. muehehe)
Setakat hari ni, aku dah berjaya mencuba beberapa masakan western dan pastri local dan western. Alhamdulillah... asben LIKE! hihihi.... So entri2 yg berikutnya mungkin hanya akan berbau makanan aje la... sbb bulan ni pon ttc hanya DIY aje kan... takde pe nak cerita sgt.. (takkan nak cite detail kot... kang jadi lain plak blog ni.. mueehehe)
Mungkin kalau rajin, resipi boleh dikongsi sekali... atau kalau malas, kongsi link ajer... hahaha..
Setakat hari ni, aku dah berjaya mencuba beberapa masakan western dan pastri local dan western. Alhamdulillah... asben LIKE! hihihi.... So entri2 yg berikutnya mungkin hanya akan berbau makanan aje la... sbb bulan ni pon ttc hanya DIY aje kan... takde pe nak cerita sgt.. (takkan nak cite detail kot... kang jadi lain plak blog ni.. mueehehe)
Mungkin kalau rajin, resipi boleh dikongsi sekali... atau kalau malas, kongsi link ajer... hahaha..
Isnin, 1 Ogos 2011
Losing some kilos
Yesterday i watched Biggest Loser. i was touched by their effort and suffering in losing their wight. i understand the pain and how hard to change your lifestyle and food intake... culculating the food calories before having a bite... done that last year. i managed to lose 11 kilos last year.
Unfortunately, this year is another story. My motivation to lose weight last year was i thought that if i can reduce the fatty in my body i may have a greater chance to conceive. When i didn't conceive until Early this year, i was frustrated. i started the old habit again.. eating like crazy... and now i managed to 'earn' back the 10 kilos i lost last year... huhuh
Watching the biggest loser made me realize how wrong i was in setting my objective to lose weight. It should not be about ttc only. But most importantly because i want to be healthy and cut the old-thick-fatty. All good things will come eventually (the slim body, no more sakit kaki, confident level, and babies..:)
So i decided to cut some kilos this Ramadhan. Going to start the diet and exercise regime all over again.
lunch time=working out at office'gym
sahur= low fat milk + cornflakes + kurma
berbuka = brown rice + vege + non oily dish
Wish me luck...
Unfortunately, this year is another story. My motivation to lose weight last year was i thought that if i can reduce the fatty in my body i may have a greater chance to conceive. When i didn't conceive until Early this year, i was frustrated. i started the old habit again.. eating like crazy... and now i managed to 'earn' back the 10 kilos i lost last year... huhuh
Watching the biggest loser made me realize how wrong i was in setting my objective to lose weight. It should not be about ttc only. But most importantly because i want to be healthy and cut the old-thick-fatty. All good things will come eventually (the slim body, no more sakit kaki, confident level, and babies..:)
So i decided to cut some kilos this Ramadhan. Going to start the diet and exercise regime all over again.
lunch time=working out at office'gym
sahur= low fat milk + cornflakes + kurma
berbuka = brown rice + vege + non oily dish
Wish me luck...
Langgan:
Catatan (Atom)
